שייטים כותבים

מאמרים, דעות והמלצות

מה הם "הלוקים" על התעלות, איך זה פועל ולמה זה נחוץ?

באנגלית: LOCK,  בצרפתית:  ,ECLUSEבגרמנית וגם ברוסית: SCHLEUSE
בעברית עדיין לא הומצא מילה מתאימה, יש כאלה שמכנים זאת "סכר" או "בריכה" וכו'...
בכתבה זאת נכנה זאת "לוק" או "לוקים" ברבים.
 
מה זה בכלל "לוק"?
הלוק הינו מיתקן בנוי על התעלה או נהר, דומה לבריכה גדולה באורך של כ- 50-60 מטר, רוחב 6-8 מטר, כאשר בצידו הקידמי והאחורי (כניסה ויצאה) מורכבים שערי ברזל גדולים שמאפשרים לסירות להיכנס ולצאת.  את הלוק מפעיל בדרך כלל אדם מקצועי (Lock keeper) והוא אחראי לפתוח ולסגור את השערים ועוזר לסירות לעבור. יש לוקים שפועלים באופן אוטומתי, כאשר אנשי הסירה מפעילים את המתקן ע"י לחיצה על כפתור או משיכה במוט שתלוי מעל נתיב השייט בנהר, לפני הכניסה ללוק.  בכניסה ללוק יש בדרך כלל "רמזור" שמאותת לסירות באם הלוק פתוח למעבר (ירוק) או סגור (אדום) ופועל כרגע לטובת סירות מהכיוון הנגדי. הלוקים פועלים רק במשך היום בשעות ההפלגה המותרות בתעלות  מ-9 בבוקר עד 18 בערב, עם הפסקת צהריים של המפעיל בין 12:00-13:00. תפעול הלוקים (וכל יתר ענייני תפעול הסירה) מוסברים ע"י מדריך מקצועי בבסיס קבלת הסירה, וגם בחוברת ההדרכה שמקבלים לפני השייט.
 
למה נחוץ הלוק?
הלוק מאפשר לסירות להתגבר על הפרשי גובה המים בנהר או התעלה (מקומות שיש בהם מפלי מים). מספר הלוקים שקיימים על הנהר או התעלה תלוי בגיאוגרפיה של איזור השיט. יש איזורים מישוריים שאין בהם לוקים כמעט בכלל (הולנד, אנגליה איזורנורפולק ,Norfolk Broads דרום צרפת איזור קמארג Camargue.  לאומת זה יש איזורים הררים שבהם יש מספר רב של לוקים (20-30) בהפלגה של שבוע ימים. עניין המעבר בלוקים מהווה חלק מתהליך ההפלגה, (כמו הרמזורים בכביש) לא צריך לראות זאת כהפרעה בשייט אלה שרות חיוני להתקדמות השייט.
 
איך פועל הלוק והאם יש קושי בהפעלה
כאמור הלוק הינו בריכה גדולה שאליה נכנסות הסירות (בדרך כלל 4 סירות). לאחר שהסירות נכנסו, מפעיל הלוק דואג לסגור את השער, ממלא או מרוכן את הלוק (בהתאם לכיון ההפלגה - במעלה או במורד הנהר). מפלס המים מתאזן, מפעיל הלוק פותח את שער היציאה והסירה יכולה להמשיך את השייט. כל התהליך לוקח כ- 20 דקות. הפעלת הלוק לא דורשת כל מאמץ פיזי. מבחינת נוסעי הסירה כל מה שנחוץ זה כניסה זהירה לתוך הלוק וקשירת הסירה בהתאם להוראות המפעיל.  בכניסה ללוק יש בדרך כלל "רמזור" שמאותת לסירות באם הלוק פתוח למעבר (ירוק) או סגור (אדום) ופועל כרגע לטובת סירות מהכיוון הנגדי. הלוקים פועלים רק במשך היום בשעות ההפלגה המותרות בתעלות מ-9 בבוקר עד 18 בערב, עם הפסקת צהריים למפעיל הלוק בין 12:00-13:00. תפעול הלוקים וכל יתר ענייני תפעול הסירה, מוסברים ע"י מדריך בבסיס קבלת הסירה, וגם בחוברת ההדרכה שמקבלים לפני השייט.

הלוק כחוויה בידורית וחלק מעניין בשייט 

המעבר בלוקים בעל עניין רב לילדים (כמו לונה פארק, הסירה עולה ויורדת) והגדולים, פוגשים בלוק משפחות מכל העולם, אפשר להחליף חוויות, המלצות על מסעדות טובות באיזור, מקומות מעניינים לביקור וכו'. צריך לראות את המעבר בלוקים כחוויה מעניינת, מלמדת וחיובית ולא להתייחס לעניין "כעיכוב בהפלגה". באופן כללי השייט בסירה אינו "מרוץ למרחקים" אלא נופש נינוח ורגוע מאין "פיקניק על המים" שמאפשר הכרת האיזור באופן יותר יסודי : התרבת, הפולקלור, המאכלים והנופים המעניינים.
  

 
 
 
 
 

בחזרה לאינדקס כל המאמרים